Sociaal/interactie – Verbinding & veiligheid
Verbindend communiceren
VERBINDING
Daar draait de pijler sociaal/interactie om.
De onderwerpen die hierbij horen, vind je op afbeelding.
Om echt in verbinding te staan met elkaar is verbindende communicatie onmisbaar.
Hierin is het belangrijk dat autonomie (de verbinding met jezelf) en verbinding samen plaatsvinden. Helaas komt het vaak voor dat het ervaren wordt als een of-of situatie (of ik krijg mijn zin of jij krijgt je zin) Terwijl het een van de meest fijne ervaringen is als je echt als jezelf je in verbinding voelt met anderen (en-en)
Iedereen heeft behoeften. Wanneer deze behoeften vervuld worden leidt dat tot meer vitaliteit. Er bestaan meerdere strategieën om een behoefte te vervullen en iedereen gebruikt weer een andere strategie. Problemen of conflicten ontstaan door de interpretaties en strategieën die mensen gebruiken om hun behoefte te vervullen, niet door de behoeften op zich.
Hoe voorkom je conflicten en kan je verbindend communiceren?
Volgens Marshall Rosenberg (ontwikkelaar van het model) draait het om onderling helderheid scheppen en verbinding maken tussen jou ware zelf met de ander zijn ware zelf.
Het bestaat uit 4 aspecten:
1. Waarneming (versus oordeel)
Je zintuigen nemen de situatie waar. Wat zie, hoor, voel je in de omgeving tijdens de situatie?
De vragen: Wat, waar, wanneer, met wie? Helpen hierbij.
Ik zie.. Ik hoor… Ik voel.. Ik proef..
Hou het feitelijk, dus geen oordeel erin.
2. Gevoel (versus gedachte)
Richt je aandacht naar binnen. Wat voel je?
Hou het bij jezelf. Dit voelt heel kwetsbaar, maar dat is ook juist de kracht waarom het zo verbindend werkt.
• ik voel dat je geen rekening met mij houdt, wordt >ik voel irritatie
• ik voel me goed > ik voel me vrolijk en ontspannen
3. Behoefte/waarde/wens (versus strategie)
Je gevoelens geven aan of een behoefte vervuld of onvervuld is. In je communicatie koppel je strategie en behoeften los van elkaar.
• Ik waardeer..
• Ik verlang naar..
•..is belangrijk voor mij
4. Verzoek (versus eis)
Wat is je wens? Formuleer het als een concrete actie, zonder eisende toon, om weerstand bij de ander te voorkomen.
• Ben je bereid om…
• zou je…
Wil je meer hierover weten, ik kom graag met je in verbinding!😊